onsdag 15 februari 2017

182 Vad ber vi alltså om i den andra bönen?

Vi ber 1) att Guds rike ska komma in i vårt hjärta och 2) att det ska växa till och få fäste bland våra medmänniskor, tills 3) det slutligen för evigt fullkomnas i himmelen.

1) Sök först hans rike och hans rättfärdighet (Matt. 6:33)

2) Be för oss att Herrens ord vinner spridning och anseende (2 Tess. 3:1)

3) Halleluja! Herren, vår Gud, allhärskaren är nu konung. (Upp. 19:6)

1) Josef från Arimatea väntade efter Guds rike (Luk. 23:51)

2) Paulus bad till Gud att judarna skulle bli räddade (Rom. 10:1)

3) Gud har lovat sitt folk att "få ett rike som inte kan skakas" (Hebr. 12:28)

Vår Herre, hör min röst!
Du är min enda tröst!
Nu synd och satan vike!
Tillkomme, Gud, ditt rike!
Ja, låt mig din få vara,
som själv du vill försvara!

Att tjäna dig en dag
för mig har mer behag
än all den fröjd och ära
som världen kan begära.
Jag hellre dörren vaktar,
där man ditt ord betraktar.

Du är min sol i köld!
I strid är du min sköld!
Min tro kan du upptända,
allt ont ifrån mig vända,
mig skänka nåd och ära,
till salighet mig bära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar