söndag 2 april 2017

167 Varför ska vi be?

Vi ska be 1) därför att Gud uppmanat oss att be och lovat höra vår bön, och 2) därför att vi alltid behöver vända oss till honom och öppna våra hjärtan för hans nåd och hjälp.

1) Be och ni ska få, så att er glädje blir fullkomlig. (Joh. 16:24)

2) Var mig en klippa där jag får bo, och dit jag alltid kan fly, du som skänker mig frälsning. Ty du är mitt bergfäste och min borg. (Psalt. 71:3)

1) Genom liknelsen om domaren och änkan lärde Jesus lärjungarna att alltid be och inte ge upp (Luk. 18:2-8)

2) Då Hiskia tagit emot brevet om assyriernas angrepp mot Jerusalem, "bredde han ut det inför Herrens ansikte" och bad honom om hjälp. (Jes. 37:14-20)

Vad lindring i min smärta
att lita på din nåd
och anförtro mitt hjärta 
åt dina visa råd!
När du mig bedja lärde
i Jesu Kristi namn,
jag fick vad jag begärde:
en tillflykt i din famn.

Och vad mitt hjärta beder,
det vet jag att du hör,
och vad mitt väl bereder,
det vet jag att du gör.
I nödens högsta smärta
din hjälp mig närmast är.
Jag vet att på ditt hjärta
du mina sorger bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar