måndag 12 december 2016

206 När får vi enligt Guds löfte vänta hans hjälp i frestelserna?

Vi får vänta Guds hjälp i frestelserna när vi varken själva kastar oss i dem eller försummar att med vaksamhet och bön söka kraft till seger hos Gud.

Du ska inte sätta Herren, din Gud, på prov (Matt. 4:7)

Vaka och bed att ni inte kommer i frestelse (Matt. 26:41)

Ta på er Guds rustning, så att ni kan göra motstånd på den onda dagen och stå upprätta efter att ha fullgjort allt. (Ef. 6:13)

Då Petrus satte sig utanför översteprästens hus kastade han sig själv i frestelsen (Luk 22:55). Då David såg Batseba från taket av sitt hus, försummade han att vaka och be om hjälp mot synden och föll därför för frestelsen (2 Sam. 11:2-3). När lärjungarna somnade i Getsemane brast de i vaksamhet och bön (Matt. 25:40-43).

Med misstro till min egen styrka,
med vaksamhet och bön till dig,
jag dig, min Frälsare, vill dyrka,
du som av kärlek dött för mig.
Och när jag möts av frestelsen,
jag trotsar ej, men undflyr den.

O Jesus, mig i nåd ledsaga,
din frid och sanning sviker ej.
Du som är mäktig i de svaga,
din Andes kraft låt fylla mig.
Då kan jag trofast målet nå
och en gång livets krona få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar